Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

ArtikelNieuwsmedia, Magazinemedia

Media Reactions 2023: opnieuw grote verschillen tussen consumenten en marketeers in hun vertrouwen in media

Media Reactions 2023: 
opnieuw grote verschillen tussen consumenten en marketeers in hun vertrouwen in media

Marketeers hebben een volledig andere kijk dan consumenten als het gaat om hun vertrouwen in mediumtypen. Waar consumenten vinden dat kranten, magazines en informatie bij verkooppunten/events het meest betrouwbaar zijn, scoren buitenreclame en events op dit punt het best bij marketeers.

Kranten en magazines ondergewaardeerd

De verschillen zijn opmerkelijk omdat van marketeers verwacht mag worden dat zij anticiperen op de mediavoorkeuren van consumenten. Treffend is de score van 55% vertrouwen in buitenreclame bij marketeers, terwijl slechts 13% van de consumenten buitenreclame als betrouwbaar bestempelt. Omgekeerd worden de door consumenten vertrouwde kranten en magazines minder vaak ingezet voor mediacampagnes.

Top 5 meest vertrouwde mediumtypen (bron: Kantar Media Reactions 2023)

Bron: Kantar Media Reactions 2023

Perceptie van betrouwbaarheid loopt uiteen

In de onderstaande grafiek zijn diverse mediakanalen op vertrouwen gerangschikt. Om deze score bij consumenten en marketeers te achterhalen is de volgende vraag gesteld: Welke van deze kanalen zie jij als betrouwbaar?

Vertrouwen in Mediakanalen (bron: Kantar Media Reactions 2023)

De grafiek maakt duidelijk dat de perceptie van betrouwbaarheid van media bij consumenten en marketeers sterk uiteenloopt.

Consumenten kritischer

Ook is te zien dat de consumenten veel behoudender zijn bij hun vertrouwen in media. De Nederlandse consument staat in verhouding tot de wereldwijde consument vrij kritisch tegenover reclame: over het algemeen waarderen Nederlandse consumenten media en reclame gemiddeld lager. Dat geringe vertrouwen zou voor marketeers een belangrijk signaal moeten zijn om bij mediaselectie rekening mee te houden.

Mismatch consumenten en marketeers

De mismatch tussen marketeers en consumenten is een trend die al jaren zichtbaar is in het onderzoek Media Reactions. Volgens de onderzoekers is de zogeheten mediabubbel van de marketeer de verklaring daarvoor.

De grootste discrepantie is te zien bij het mediakanaal Out Of Home (OOH) dat bij marketeers favoriet is, maar bij consumenten matig scoort. Hetzelfde rooskleurige beeld is te zien bij digital OOH en Online Video en TV, mediakanalen die consumenten matig waarderen.

Socials door beide groepen gewantrouwd

Consumenten en marketeers zijn het er wel over eens dat feeds en stories van social media net als influencers en online gaming onbetrouwbare informatie bieden. Des te opmerkelijker zijn de gigantische reclamebudgetten die marketeers in deze mediakanalen investeren.

Over Media Reactions

Het onderzoek Media Reactions wordt jaarlijks door Kantar Memo2 uitgevoerd. In de studie wordt de betrouwbaarheid van mediakanalen gepeild onder consumenten en marketeers.

Bron: Kantar Media Reactions 2023

Meer weten over het belang van vertrouwen voor reclame? Bekijk het webinar Trust in Media en specifiek de video van Nancy Detrixhe over de impact van vertrouwen op media effectiviteit.

Gerelateerde artikelen

Webinar wijst mediaprofessionals op het belang van vertrouwde (nieuws)media

Webinar wijst mediaprofessionals op het belang van vertrouwde (nieuws)media

Meer vertrouwen in reclame in nieuwsmedia

Meer vertrouwen in reclame in nieuwsmedia

Peter Field: “Vertrouwen is belangrijke indicator voor winstgevendheid merken, neem het serieus”

Peter Field: “Vertrouwen is belangrijke indicator voor winstgevendheid merken, neem het serieus”